Phishing- podszywanie się pod firmy. Jak nie dać nabrać się oszustom.
Niemal każdego dnia, oszuści próbują różnymi metodami wyłudzić informacje dotyczące danych do bankowości elektronicznej, czy też podając się za przedstawicieli rożnych instytucji, usiłują wyłudzić pieniądze. Apelujemy do wszystkich o daleko idącą ostrożność w podobnych sytuacjach.
Informacje o kolejnych próbach oszustwa docierają do nas niemal każdego dnia. Na szczęście coraz więcej osób ma świadomość tego jak działają przestępcy. Dzięki temu nie stają się ofiarami oszustów. Przykładem jest czujna mieszkanka powiatu opoczyńskiego, która otrzymała fałszywy link do strony popularnej firmy kurierskiej. Gdyby nie wiedza, rozsądek kobiety, przestępca miałby dostęp do jej konta bankowego.
Sytuacja z jaką spotkała się opocznianka to phishing.
Co kryje się za pojęciem PHISHING?
Przestępcy podszywają się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, czy nawet naszych znajomych, starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych, czy systemów biznesowych.
Jak rozpoznać e-mail wyłudzający informacje?
-
Wiele wiadomości phishingowych ma niepoprawną gramatykę, interpunkcję, pisownię, czy też bak jest polskich znaków diakrytycznych np. nie używa się „ą”, „ę” itd.
-
Sprawdź, czy mail pochodzi z organizacji, na którą powołuje się nadawca. Często adres mailowy nadawcy jest zupełnie niewiarygodny, czy też nie jest tożsamy np. z podpisem pod treścią maila.
-
Sprawdź, czy e-mail zawiera ukryte zagrożenie, które wymaga natychmiastowego działania? Bądź podejrzliwy w stosunku do słów typu „wyślij te dane w ciągu 24 godzin” lub „padłeś ofiarą przestępstwa, kliknij tutaj natychmiast”.
-
Spójrz na nazwę nadawcy, czy wygląda na prawdziwą, czy może tylko naśladuje kogoś, kogo znasz.
-
Twój bank lub jakakolwiek inna instytucja nigdy nie powinna prosić Cię o podanie w wiadomości e-mail danych osobowych.
-
Urzędy administracji publicznej nigdy nie proszą Cię przy pomocy SMS, czy maili o jakąś dopłatę, czy uregulowanie należności podatkowych.
-
Sprawdź wszelkie polecenia lub pytania w wiadomości e-mail na przykład dzwoniąc do banku czy firmy z pytaniem czy rzeczywiście wysłana została do Ciebie taka wiadomość .
-
Zwracaj uwagę na linki przekazywane również między znajomymi, sprawdź czy link faktycznie prowadzi do właściwej strony. Coraz częściej przestępcy uzyskując w nielegalny sposób kontrolę nad naszymi kontami społecznościowymi podszywają się pod naszych znajomych i rodzinę.
-
Uważaj na skrócone linki, jeśli nie masz pewności, dokąd poprowadzi Cię link, najedź wskaźnikiem myszy na link (nie klikaj), a na dole przeglądarki zostanie wyświetlony pełen adres linku.
Jeśli zauważysz podejrzanego e-maila, oznacz go w skrzynce odbiorczej jako spam lub wiadomości śmieci lub podejrzany. Spowoduje to usunięcie go ze skrzynki odbiorczej, a także poinformowanie dostawcy poczty e-mail, że zidentyfikowałeś go jako potencjalnie niebezpieczny.
Niestety przestępcy wciąż wykorzystują rożne metody- począwszy od rozmowy telefonicznej, w której podają się za pracowników rożnych firm i instytucji, po udawanie klienta na portalach sprzedażowych.
Wszystkie metody oszustów, mają jeden wspólny mianownik oszukanie ludzi i przejęcie pieniędzy.
Żelazna zasada jest jedna- nie podajemy nikomu i nigdzie danych logowania do banku. Sprzedając towar nie musimy logować się do banku przy użyciu otrzymanego od kupującego linka. Jeśli ktoś w ten sposób chce zakończyć transakcję- możemy być bez małą pewni, że mamy do czynienia z oszustem. W takiej sytuacji najlepiej zakończyć korespondencję. Pod żadnym pozorem nie wypełniamy żadnych danych bankowych.
Naszej mieszkance dziękujemy za informację
oprac. asp.szt. Barbara Stępień