Informacje

Oszustwo na pracownika banku!

„Twoje pieniądze są zagrożone, musisz je przelać na „bezpieczny rachunek”- jeśli otrzymasz taką informację przez telefon - rozłącz się, a numer telefonu, z którego do ciebie dzwoniono zgłoś do CERT Polska. Niestety na terenie powiatu opoczyńskiego doszło do oszustwa, metodą „na pracownika banku”.

Na wnuczka, na pracownika banku, na policjanta, na inwestycje - to tylko niektóre legendy pod jakimi przestępcy kontaktują się z nami chcąc wyłudzić pieniądze. Niestety pomimo szerokiej kampanii informacyjnej, mieszkańcy powiatu opoczyńskiego padają ofiarami właśnie takich przestępstw.
13 czerwca 2025 roku, 50-latek odebrał telefon od rzekomego pracownika banku. Jak się okazało oszust poinformował mężczyznę, że aby uchronić zgromadzone na koncie bankowym pieniądze musi je w określonych godzinach, w dwóch transzach wpłacić na wskazany przez fałszywego konsultanta rachunek bankowy. Niestety mężczyzna posłuchał rozmówcy i w ten sposób stracił 20 tysięcy złotych.

Szanowni Państwo, pamiętajcie!
Przedstawiciele banków nie będą nigdy Was prosić o to, abyście w trakcie rozmowy telefonicznej logowali się do swoich kont bankowych robili przelewy czy inne operacje bankowe.

Jeśli ktoś w rozmowie telefonicznej podaję się za konsultanta banku, nakłania do natychmiastowego przelania pieniędzy na inny rachunek bankowy, czy sugeruje potrzebę wygenerowania kodów BLIK, aby w ten sposób zatwierdzić przelew pieniędzy - to możemy być pewni, że mamy do czynienia z oszustem. W takiej sytuacji należy natychmiast się rozłączyć. Najlepiej jest samemu zadzwonić na infolinię swojego banku i sprawdzić czy pracownik banku dzwonił do nas.
Natomiast nigdy nie należy ulegać presji jaką przestępcy na nas wywierają. Ta manipulacja ma na celu nakłonić do wykonywania wszystkich, często irracjonalnych, poleceń jakie oszust przekazuje w rozmowie.

Co możemy zrobić?

  • Dzwoniąc do banku możemy podać pracownikowi numer telefonu z jakiego oszust do nas dzwonił. Banki rejestrują takie fałszywe numery w swoim systemie.
  • Należy niezwłocznie zgłaszać takie zdarzenia do CERT Polska, działającego w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego.

Zgłoszenia można przesyłać:

         poprzez formularz dostępny na stronie 

                 https://incydent.cert.pl/

        za pośrednictwem poczty e-mail 

                 cert@cert.pl

  • Wszystkie podejrzane wiadomości SMS z linkami można zgłosić używając funkcji "Przekaż", bezpośrednio na numer 8080

Policja przypomina, że szybkie zgłoszenie incydentu może zapobiec dalszym szkodom i pozwolić służbom na skuteczniejsze działanie.

W sytuacji, kiedy jednak stracimy pieniądze z konta należy jak najszybciej zadzwonić  na infolinię banku i próbować zablokować przelew, a następnie zgłosić przestępstwo w najbliższej jednostce policji.
Informacje o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej znajdziemy na stronie internetowej Związku Banków Polskich. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi tam informacjami.

aspirant Agnieszka Januszewska-Kalużna

 

Powrót na górę strony