Manipulacje oszustów. Nie daj się nabrać!
Oszuści potrafią w rozmowie ze swoją ofiarą być bardzo przekonujący. Manipulują tak, aby osiągnąć swój przestępczy cel i zmusić rozmówcę do przekazania pieniędzy. Przekonał się o tym jeden z mieszkańców powiatu opoczyńskiego, który stracił swoje oszczędności. Apelujemy o ostrożność!
Do opoczyńskich policjantów wpłynęło zgłoszenie 41-latka, który padł ofiarą oszusta podającego się za pracownika banku. 20 maja 2022 roku, na telefon komórkowy zgłaszającego, zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako konsultant jednego z banków. Oszust powiadomił 41-latka, że ktoś zalogował się na jego konto bankowe, usiłował zmienić numer telefonu do kontaktu, zaciągnąć na konto zgłaszającego pożyczkę oraz wykonać przelew na kilkaset złotych. Tymi informacjami oszust wzbudził w rozmówcy poczucie zagrożenia. Przestępca zasugerował, że współpracuje z policją i krok po kroku instruował 41-latka, co ma robić ze swoimi pieniędzmi. Oczywiście oszust obiecywał, że wszystkie pieniądze wrócą na konto 41-latka. W ten sposób niczego nieświadomy mężczyzna stracił swoje oszczędności. Dopiero po fakcie 41-latek zrozumiał, że padł ofiarą oszustwa.
Kolejny raz apelujemy, aby zachować czujność. Jeśli ktoś do nas dzwoni podając się za pracownika banku i informuje nas, że było usiłowanie włamania na nasze konto bankowe, rozłączmy się i sami zadzwońmy na infolinię naszego banku. U konsultanta dopytajmy, czy ktokolwiek z oddziału banku dzwonił do nas. Przypominamy, że pracownik banku nigdy nie poprosi o przelew pieniędzy za pomocą kodów BLIK. Nigdy też nie poprosi o zainstalowanie na naszym urządzeniu aplikacji. Każda taka rozmowa to potencjalne oszustwo. Zachowaj czujność i nie ulegaj presji rozmówcy. Po prostu rozłącz się.
asp.sztab. Barbara Stępień