Bezpieczny przejazd - nie ryzykuj
20 września 2022 roku, doszło do śmiertelnego potrącenia pieszego na torach Centralnej Magistrali Kolejowej w Opocznie. Przedstawiamy kilka cennych rad, które przekazujemy za PKP Polskie Koleje Państwowe. Niestety na przejazdach kolejowych często i kierowcy tracą głowę, a wystarczy przestrzegać podstawowych zasad aby zminimalizować ryzyko tragedii.
Czy po tym, jak pociąg opuści przejazd kolejowo- drogowy, można od razu wjechać na tory? Czy jeśli rogatki są podniesione, zawsze można wjechać na przejazd? Co robić, kiedy utkniesz pomiędzy rogatkami? Poznaj „Przykazania Bezpiecznego Kierowcy”, postępuj zgodnie z zasadami, żyj długo i szczęśliwie. To wcale nie musi być trudne!
Gdy jesteś na przejeździe, a zaczną migać światła, zjedź jak najszybciej z przejazdu. W momencie, gdy Twoje auto zostanie zamknięte pomiędzy rogatkami, musisz przejechać przez nie i je wyłamać.
-
Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach oraz przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
-
Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
-
Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
-
Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek. Wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg zawsze jest bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
-
Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z dwóch stron. Jest to szczególnie ważne dla pieszych i rowerzystów, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
-
Zachowaj odpowiednią odległość przed poprzedzającym pojazdem. Zanim zdecydujesz się wjechać na przejazd, upewnij się, że samochód, który jest przed Tobą jest już kilka metrów za rogatką wyjazdową.
-
Rogatki czy sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa może ulec uszkodzeniu tak jak inne urządzenia automatyczne. Podobnie jest z dróżnikami, którzy mogą np. zasłabnąć i nie zamknąć rogatek w odpowiednim momencie. Zachowuj zasadę ograniczonego zaufania.
-
Nie wjeżdżaj na przejazd, gdy widzisz zbliżający się pociąg. Nawet gdy wydaje Ci się, że jest dostatecznie daleko. Pociągi ze względu na swoje gabaryty wydają się wolniejsze, niż są w rzeczywistości.
-
Nie jeździj „na pamięć”. Jeśli wydaje Ci się, że „po tych torach nic nie jeździ” lub „o tej porze nic nie jeździ”, masz rację - wydaje Ci się!
-
Przejazd to skrzyżowanie linii kolejowej z drogą. To takie samo skrzyżowanie jak drogowe. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się przed skrzyżowaniem drogowym, gdy nakazuje to znak STOP lub sygnalizator wskazujący światło czerwone.
-
Kierujący ma obowiązek prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd. Rozumieć przez to należy zmniejszenie prędkości i upewnienie się, czy nie zbliża się pociąg.
-
Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
-
Każdy kierowca powinien zatrzymać się bezpośrednio przed znakiem STOP. Zatrzymanie pojazdu przed przejazdem w tej samej chwili, co auta poprzedzającego nas, nie wystarczy!
-
Wjazd na przejazd, w przypadku braku możliwości kontynuowania jazdy jest zabroniony.
-
Nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami.
-
Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane, nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
-
Wjazd na przejazd, w przypadku braku możliwości kontynuowania jazdy jest zabroniony.
-
Bądź czujny na terenie kolejowym. Przekraczając przejazd: nie czytaj, nie miej w uszach słuchawek, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.
-
Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet 1300 m, czyli mniej więcej tyle co długość 13 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
1 Pociąg ma zawsze pierwszeństwo! Nawet karetka pogotowia czy policja musi się zatrzymać na przejeździe, kiedy pojawia się ryzyko zderzenia.
2 Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
3 Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! W innym wypadku poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK.
4 W przypadku niebezpieczeństwa, na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja znajdziesz Żółtą Naklejkę PLK. Znajduje się na niej indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe.
5 Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
6 Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.
7 Zdejmij słuchawki, ścisz muzykę, odłóż książkę, oderwij wzrok od smartfona! Przejście czy przejazd to nie miejsce na relaks. Skoncentruj się na bezpiecznym przekroczeniu torów. Wyostrz zmysły!
8 Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie. Nie licz na to, że „zdążysz przed nim”. Życie to nie gra w ruletkę.
9 Czekając na przejście trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest o metr szerszy od rozstawu szyn. Nie warto przekonywać się o tym na własnej skórze.
10 Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
11 Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
12 To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
13 Jedź wolniej! Pędząc samochodem z dużą prędkością nie zdążysz odpowiednio zareagować, nawet, jeśli zauważysz nadjeżdżający pociąg.
14 Musisz być gotowy na różne sytuacje: pociąg może nadjechać z dowolnego kierunku, w dowolnym czasie. Na dodatek czasami lokomotywa pcha wagony, zamiast je ciągnąć. Każdą sytuację oceniaj osobno i podejmuj odpowiedzialne decyzje.
15 Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Wybierając drogę na skróty może zaoszczędzisz kilka minut, ale możesz stracić życie. Czy warto ryzykować?
16 Kiedyś nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć z ponad kilometra. Nie licz jednak na to! W dzisiejszych czasach nowoczesne pojazdy szynowe są znacznie cichsze i mogą pojawić się znienacka.
17 Rozpędzony pociąg miażdży samochód z taką siłą, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Chyba nie chcesz się dowiedzieć, jakie to uczucie?
18 Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią.
19 Przejazd kolejowo-drogowy to takie samo skrzyżowanie, jak każde inne. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu ulic, dlaczego więc niektórzy nie zatrzymują się przed torami?
20 Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. Wielu kierowców, z sobie tylko znanych przyczyn, traktuje go jako poradę a nie obowiązek do wykonania.
żródło: BEZPIECZNY PRZEJAZD
opr. asp.szt. Barbara Stępień