Uwaga na oszustwa metodą „na pracownika banku” oraz „BLIK”
Jednymi z najpopularniejszych przestępstw jakimi padają mieszkańcy powiatu opoczyńskiego to przestępstwa internetowe. Przypominamy! Jeśli otrzymujesz za pomocą komunikatora internetowego prośbę o "pożyczkę "nie działaj pochopnie. Wystarczy sprawdzić czy osoba, która napisała rzeczywiście potrzebuje pomocy. Należy zrobić to przez bezpośredni kontakt. Najprościej zadzwonić do tej osoby! Tylko w ten sposób możemy faktycznie zweryfikować, czy korespondujemy ze znajomym, czy też mamy do czynienia z oszustem. Przestrzegamy także przed oszustami podającymi się za pracowników banku i nakłaniają nad do wypłaty oszczędności a następnie do wpłacenia gotówki i podania kodu BLIK.
Kolejny raz ostrzegamy przed oszustwami metodą "na BLIK". Coraz częściej do naszej jednostki zgłaszają się osoby, które informują, że przestępcy przełamują hasła do ich portali społecznościowych. Za każdym razem mechanizm działania sprawców jest podobny. Oszuści przejmują konto na portalu społecznościowym, zmieniają hasło uniemożliwiając pokrzywdzonym korzystania z niego, a następnie podszywają się pod właściciela i proszą o pilną pożyczkę. Zmanipulowane przez przestępcę osoby, generują kod BLIK i udostępniając go swoje oszczędności. Przypominamy, że płatność kodem BLIK jest natychmiastowa i nieodwracalna. Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Z reguły oszuści wyłudzający kod, nie wiedzą nic o osobach, pod które się podszywają, albo tylko tyle, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego zadzwonić.
Ostrzegamy – jeśli otrzymujesz prośbę o "pożyczkę "nie działaj pochopnie. Wystarczy jedynie sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Najprościej jest zadzwonić do znajomego. Tylko w ten sposób możemy faktycznie zweryfikować, czy korespondujemy ze znajomym, czy też mamy do czynienia z oszustem.
Przypominamy także, że oszuści śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia często w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Chcą dostać się do czyjegoś konta bankowego i ukraść pieniądze. Nieświadome ofiary tego procederu klikają w przesłane linki, podają swoje dane i zamiast otrzymać zapłatę za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze z konta bankowego! Prosimy o ostrożność przy transakcjach w Internecie. Kolejny raz apelujemy o czujność i dokładne sprawdzanie, gdzie i komu udostępniamy swoje dane, hasła dostępu do karty czy konta. Nigdy nie wolno klikać w podsyłane przez nieznane osoby linki!
Pamiętaj! Kupującemu nie są potrzebne dane osoby, która coś sprzedaje.
Sprzedający, nie musi nikomu podawać numeru kart bankomatowych, danych bankowości elektronicznej.
Jeśli kupujący wymaga od ciebie wypełnienia danych w przesłanym linku albo prosi, aby zalogować się na stronę płatności elektronicznej, możesz być pewny, że to oszustwo.
Opoczyńscy policjanci ostrzegają także przed oszustami podającymi się za pracowników banku, którzy dzwonią z oficjalnych numerów banków. Oszuści, twierdzący, że są konsultantami bankowymi, nakłaniają pokrzywdzonych do wypłaty pieniędzy a następnie do wpłacenia gotówki i podania kodu BLIK. Przekonał się o tym mieszkaniec naszego powiatu, który w ten sposób stracił kilka tysięcy złotych. 25 października 2023 roku do mężczyzny zadzwonił oszust podający się za pracownika banku i poinformował o tym, że jego pieniądze na koncie bankowym są zagrożone, ponieważ padł ofiarą włamania na konto. Następnie sprawca poinformował pokrzywdzonego, że w celu ochrony swoich oszczędności musi udać się do siedziby banku i wypłacić całość środków, które posiada na swoim koncie. Mężczyzna stracił swoje oszczędności wpłacając je w najbliższym bankomacie podając kod BLIK.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.
st.asp. Sławomir Kochanowski