Ostrzegamy! Oszustwo na pracownika banku!
Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banków. Przypominamy, konsultant nigdy nie prosi o zainstalowanie nieznanych programów w urządzeniach czy wygenerowaniu kodów BLIK. Bądźmy roztropni i nieufni podczas takich rozmów. Niestety mieszkaniec powiatu opoczyńskiego stracił w ten sposób kilka tysięcy złotych.
Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banków. Przypominamy, konsultant nigdy nie prosi o zainstalowanie nieznanych programów w urządzeniach czy wygenerowaniu kodów BLIK. Bądźmy roztropni i nieufni podczas takich rozmów. Niestety mieszkaniec powiatu opoczyńskiego stracił w ten sposób kilka tysięcy złotych.
18 listopada 2023 roku, do opoczyńskiej policji zgłosiła się kobieta, która powiadomiła o oszustwie na jej szkodę. Ze złożonego w tej sprawie zawiadomienia wynika, że do męża pokrzywdzonej zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako konsultant jednego z banków. Oszust poinformował, że na konto bankowe małżeństwa, ktoś się włamał i należy natychmiast zabezpieczyć zgromadzone tam pieniądze. Podczas rozmowy telefonicznej, która miała na celów wzbudzić u pokrzywdzonego strach i niepokój, oszustowi udało się namówić mężczyznę do zainstalowania w swoim telefonie programu do zdalnej obsługi pulpitu. Następnie przestępca zmanipulował opocznianina i doprowadził do wygenerowania przez niego kodów Blik do autoryzacji wypłaty pieniędzy z konta. W konsekwencji mieszkańcy powiatu opoczyńskiego stracili bez mała 10 tysięcy złotych.
Przypominamy, że przestępcy podczas takich rozmów, mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Państwa dane lub zrobił przelew. Pamiętajmy! Jeżeli podadzą Państwo takim rozmówcom dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujecie Państwo na ich polecenie podejrzane oprogramowanie, z całą pewnością stracicie pieniądze z konta.
Ostrzegamy zatem przed telefonami od osób, które:
-podają się za pracowników banku
-powołują się na bezpieczeństwo
-nakłaniają do podania poufnych danych do bankowości elektronicznej lub zainstalowania na urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji
W rzeczywistości to oszuści chcą zdobyć poufne dane do logowania i autoryzacji transakcji lub dane z Państwa karty płatniczej.
O co mogą prosić osoby, które podszywają się pod pracowników banku?
-podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK
-pobranie i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer, QuickSupport, AnyDesk
-podanie serii i numeru dowodu osobistego, pełnego numeru PESEL czy danych z karty płatniczej
Pamiętaj! Ostrożności nigdy za wiele!
Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się np. za pracownika banku. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku skontaktuj się sam ze swoim bankiem. Sprawdź aplikację mobilną.
Banki, nie wymagają instalowania w urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby rzekomo podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego)
Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. Dlatego nie wolno podawać kodów BLIK obcym osobom.
Prosimy, także aby nie instalować na urządzeniach aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
asp.szt. Barbara Stępień