Informacje

Ostrzegamy przed próbami oszustw metodą na pracownika banku

Pamiętaj! Pracownik banku nie będzie cię nigdy prosić o przelanie pieniędzy na „ konto rezerwowe”. Numery telefonów, z których dzwonią do nas oszuści należy zgłaszać na stronę CERT Polska.

Dość powszechnym oszustwem stała się metoda „na pracownika banku”.

Na czym polega?
Krok 1.

Kontakt telefoniczny:  
Przestępca podszywając się pod pracownika banku informuje ofiarę o rzekomej próbie przelewu z jej rachunku lub o zaciągniętej na jej dane pożyczce krótkoterminowej. Zadaniem przestępcy jest w pierwszym kroku przekonać ofiarę, że dzwoni on do niej w celu zapobieżenia utraty przez nią środków.
Takie działanie ma na celu uśpić czujność ofiary, wyłudzić od niej dane i nakłonić ją, aby postępowała zgodnie z wydanymi poleceniami przez oszusta.
Krok 2.

„Dział techniczny
Rzekomy pracownik banku po przeprowadzeniu z ofiarą wstępnej rozmowy przełącza ją do „działu technicznego” lub „departamentu bezpieczeństwa banku”, aby ofiara zainstalowała program do zarządzania zdalnym pulpitem.
Jeżeli osoba nie potrafi wykonać tego polecenia lub po prostu nie korzysta z bankowości internetowej, przestępca pod pozorem zabezpieczenia jej środków poleca jej wykonanie przelewu na wskazany przez niego "rachunek techniczny".
Krok 3.

Zdalny pulpit
Gdy ofiara zainstaluje program do zarządzania zdalnym pulpitem oszuści proszą ją, aby ta zalogowała się do bankowości elektronicznej, aby zweryfikować operacje na swoim rachunku. Ofiara w ten sposób udostępnia swoje dane uwierzytelniające.
W dalszym kroku oszuści mogą zaciągnąć kredyt w bankowości elektronicznej, a zmanipulowana ofiara najczęściej sama autoryzuje tę czynność w bankowości mobilnej lub poprzez podanie kodów autoryzujących SMS.
Krok 4.

Pieniądze z rachunku ofiary mogą zostać rozdysponowane w następujący sposób:
– przelewem na rachunek słupa,
– przelewem na rachunek zagraniczny,
– przelewem na giełdę kryptowalut,
– przelewem na przekaz pieniężny
– płatność kartą na giełdy kryptowalut,
– płatność kartą w internecie,
– płatność BLIK w internecie,
– wypłata/wpłata BLIK w bankomacie.

Jak nie paść ofiarą oszustów?

Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

– przede wszystkim kieruj się zasadą ograniczonego zaufania – nigdy nie masz pewności, kto może znajdować się po "drugiej stronie słuchawki”,

– pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie prosi o:

  • podanie pełnych danych osobowych jak numer PESEL, numer dowodu osobistego,

  •  loginu i hasła do bankowości internetowej,

  • numeru karty płatniczej, daty jej ważności oraz numeru CVV,

  •  zrealizowania przelewu na wskazany przez niego rachunek,

  • podanie kodu SMS autoryzującego operację finansową,

  • instalowanie aplikacji na twoim urządzeniu,

  • jeżeli nie masz pewności, z kim rozmawiasz, rozłącz się z rozmówcą i samodzielnie zadzwoń do instytucji, która do Ciebie dzwoniła.

 

opr. asp.szt. Barbara Stępień

 

 

Powrót na górę strony