Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przeczytaj, zapamiętaj nie daj się oszukać!

Okres przed początkiem nowego roku szkolnego to dla wielu osób, czas, w którym na różnych popularnych platformach sprzedażowych wystawiają do sprzedaży między innymi podręczniki, opracowania czy inne szkolne przybory. Najczęściej są to przedmioty o niewielkiej wartości, jednak przez nieopatrzność, sprzedający zamiast nawet niewielkiego zysku, może stracić oszczędności zgromadzone na koncie bankowym. Jak temu można zapobiec? Okazuje się, że wystarczy być ostrożnym i nie dać się zwieść osobie, która deklaruje zakup oferowanych przez nas przedmiotów poza portalem aukcyjnym. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę.


Sprzedaż internetowa to łakomy kąsek. Oszuści próbują wykorzystać każdą nadarzającą się możliwość: podszywanie się pod pracowników platformy sprzedażowej, firmy kurierskiej, platformy płatnościowej/banku czy zainteresowanych Twoją ofertą. To przykłady działań przestępców, na które możesz natrafić.
W jaki sposób mogą się z Tobą kontaktować?

  •        jeśli ktoś z potencjalnych kupujących zgłosi się do Ciebie z prośbą o podanie Twoich danych kontaktowych – uważaj! Prawdopodobnie masz do czynienia z oszustem, a udostępniony numer telefonu czy adres e-mail może skutkować tym, że przestępca będzie próbował się z Tobą kontaktować lub wysyłać fałszywe komunikaty, np. SMSy dotyczące potwierdzenia płatności czy linki do "finalizacji sprzedaży". Nigdy nie klikaj w takie linki.

  •       Jeśli zostaniesz poproszony przez kupującego o przelew weryfikacyjnego na np. 1 zł – zachowaj ostrożność. Oszuści w ten sposób zdobywają dane.

  •       Jeśli skontaktuje się z Tobą rzekomy pracownik portalu sprzedażowego z prośbą o podanie danych, w tym danych logowania możesz być pewien, że to próba oszustwa – pracownik nigdy o nie, nie zapyta! Dane logowania mają być znane jedynie Tobie. Nie udostępniaj ich nikomu!

·        Uważaj na wiadomości, w których ktoś będzie podawał się za pracownika pomocy technicznej i będzie namawiał Cię do podania danych lub instalacji dodatkowej aplikacji lub oprogramowania – zakończ rozmowę!

          Przestępcy podszywając się pod pracowników próbują uzyskać dostęp do danych logowania, bankowości czy Twojego urządzenia.

  •      Jeśli po sprzedaży produktu otrzymasz wiadomość z prośbą o podanie danych w celu wykonania przelewu to może być próba wyłudzenia!

  •      Pamiętaj, aby nikomu nie podawać numeru swojej karty płatniczej, by móc Ci przelać na nią pieniądze za produkt. Karta płatnicza nie umożliwia wpłat!

Przestępcy tworzą wiele wersji scenariuszy. Jeśli masz podejrzenie, że kontaktuje się z Tobą oszust – zgłoś to na platformie sprzedażowej.

Jeśli zaś padłeś/aś ofiarą oszustwa zawiadom o tym Policję.
Pamiętaj! Wszystkie próby oszustw i wyłudzeń zgłaszaj do CERT Polska!

opracowała podkom. Barbara Stępień

żródło : NASK - Państwowy Instytut Badawczy

 

 

Powrót na górę strony