Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Ostrzegamy przed oszustwami "na pracownika banku"

„Twoje pieniądze są zagrożone, musisz je przelać na „bezpieczny rachunek”- jeśli otrzymasz taką informację przez telefon- rozłącz się, a numer telefonu, z którego do ciebie dzwoniono zgłoś do CERT Polska. Niestety na terenie powiatu opoczyńskiego doszło do kolejnego oszustwa.


Na wnuczka, na pracownika banku, na policjanta, na inwestycje- to tylko niektóre legendy pod jakimi przestępcy kontaktują się z nami chcąc wyłudzić pieniądze . Niestety pomimo szerokiej kampanii informacyjnej, niemal każdego dnia mieszkańcy powiatu opoczyńskiego padają ofiarami właśnie takich przestępstw.
13 sierpnia 2024 roku, 52-latek odebrał telefon od rzekomego pracownika banku. Jak się okazało oszust poinformował mężczyznę, że odnotowano usiłowanie włamania na jego konto bankowe. Przestępca namówił mężczyznę, aby na swoim telefonie zainstalował aplikację do zdalnej obsługi pulpitu, w ten sposób uzyskał dostęp do telefonu pokrzywdzonego. Wówczas sprawca wygenerował kody BLIK i wypłacił z konta 52-latka, w bankomacie na terenie województwa zachodniopomorskiego, kilka tysięcy złotych.


Szanowni Państwo, pamiętajcie! Przedstawiciele banków w trakcie rozmowy telefonicznej nigdy nie proszą o zainstalowanie jakichkolwiek aplikacji, o zalogowanie do swoich kont bankowych, zrobienie przelewu bankowego czy wygenerowanie kodu BLIK.


Jeśli ktoś w rozmowie telefonicznej podaję się za konsultanta banku, nakłania do natychmiastowego przelania pieniędzy na inny rachunek bankowy, czy sugeruje potrzebę wygenerowania kodów BLIK, aby w ten sposób zatwierdzić przelew pieniędzy- to możemy być pewni, że mamy do czynienia z oszustem. W takiej sytuacji należy natychmiast się rozłączyć. Najlepiej jest samemu zadzwonić na infolinię swojego banku i sprawdzić czy pracownik banku dzwonił do nas.
Natomiast nigdy nie można ulegać presji jaką przestępcy na nas wywierają. Ta manipulacja ma na celu nakłonić do wykonywania wszystkich, często irracjonalnych, poleceń jakie oszust przekazuje w rozmowie.


Co możemy zrobić?


Dzwoniąc do banku możemy podać pracownikowi numer telefonu z jakiego oszust do nas dzwonił. Banki rejestrują takie fałszywe numery w swoim systemie. Dodatkowo należy wejść na stornie CERT Polska i zgłosić incydent. ZGŁOŚ INCYDENT
 W sytuacji, kiedy jednak stracimy pieniądze z konta należy jak najszybciej zadzwonić na infolinię banku i próbować zablokować przelew, a następnie zgłosić przestępstwo w najbliższej jednostce policji.
Informacje o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej znajdziemy na stronie internetowej Związku Banków Polskich. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi tam informacjami Bankowość internetowa- Bezpieczne bankowanie

podkom. Barbara Stępień

 

 

Powrót na górę strony